Time to chill

Of je nu hebt genoten van alcohol, sigaretten en/of andere genotsmiddelen, over het algemeen heb je na een weekend vol fijne feestjes extra behoefte aan bepaalde voedingstoffen. Hierbij een aantal tips om sneller te herstellen en weer tip top on top of your game te komen.

Aangezien genotsmiddelen over het algemeen een verzurend effect hebben op je lichaam, zou je het gebruik van met name vlees, koffie en suikerrijke producten even op een laag pitje kunnen zetten.

Je lichaam heeft hoogstwaarschijnlijk extra behoefte aan verfrissend, zuiver WATER. Breng je vochtbalans weer op peil door voldoende water te drinken verdeeld over de dag. Doe er een snuf Himalaya zout in voor extra mineralen als je veel getranspireerd hebt.

Party pills

Vitamine B1:

bevordert geestelijk welzijn en dat is vaak op zo’n dag als vandaag geen overbodig luxe. Peulvruchten, havermout, bruine rijst, pinda’s, biergist, melk, eieren en de meeste groenten helpen je om weer op niveau te komen.

Vitamine B6:

verlicht onder andere misselijkheid en kan worden gehaald uit biergist, tarwekiemen, melk, eieren, bloemkool en spinazie.

Foliumzuur:

zorgt er voor dat je huid er weer gezonder uit gaat zien, kan pijnstillend werken en stimuleert de eetlust bij uitputting. Zet groene bladgroenten op tafel, maar vergeet ook asperges, tarwe, peulvruchten, noten, broccoli en melk niet om de hoeveelheid foliumzuur op natuurlijke wijze aan te vullen.

Vitamine C:

geeft een positieve boost aan je immuunsysteem, zorgt voor evenwichtige samenstelling van het bloed en bevordert de opname van ijzer. Gangbare bronnen van C zijn citrusvruchten, bessen, groene bladgroenten, tomaten en bloemkool. Vitamine C wordt binnen twee à drie uur na inname weer uitgescheiden, zorg dus gedurende de dag regelmatig voor een dosis C.

Gebruik van grote hoeveelheden vitamine C bevordert overigens de uitscheiding van foliumzuur. Dus wanneer je veel vitamine C gebruikt dan vergroot dit eveneens je behoefte aan foliumzuur, beschreven in het vorige punt. Don’t overdo it. 

Calcium:

is onder andere goed voor hart en bloedvaten en die kunnen na het weekend misschien wel een extra steuntje gebruiken. Calcium helpt de regelmaat in het kloppen van het hart te brengen en gaat slapeloosheid tegen. Haal je portie calcium uit groene groenten, melk, kaas, pinda’s, walnoten, zonnebloemzaad, sesamzaad, amandelen, sardientjes of zalm.

IJzer:

zorgt ervoor dat je weer een gezonde huidskleur krijgt en helpt bij vermoeidheid. Oesters, eidooiers, noten, bonen, asperges en havermout laten je weer stralen.

The happy vibes:

Kan je serotonine level wel een oppepper gebruiken? Voor de aanmaak van serotonine is het aminozuur tryptofaan van belang. Tryptofaan is te vinden in de eiwitten van met name melk, kaas, cottage cheese, vlees, kip, schaal en schelpdieren, ei, banaan, amandelen, pecannoten, pompoenpitten, sesamzaad en linzen.

Voor de vorming van serotonine uit tryptofaan zijn ook voldoende vitamines en mineralen nodig. Met name degene die net genoemd zijn. Langzame, complexe koolhydraten verhogen eveneens de opname van tryptofaan waarmee je de aanmaak van serotonine kunt vergroten. Denk daarbij aan peulvruchten, bruine rijst en andere volkoren granen.

Have a Chill Sunday 😉